5. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych Miasta Bielsk Podlaski w roku szkolnym 2022/2023.
- Załącznik: Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych
- Załącznik: Informacja – Przedszkole Nr 3
- Załącznik: Informacja – Przedszkkole Nr 5
- Załącznik: Informacja – Przedszkole Nr 7
- Załącznik: Informacja – Przedszkole Nr 9
- Załącznik: Informacja – Szkoła Poddstawowa nr 2
- Załącznik: Informacja – Szkoła Podstawowa nr 3
- Załącznik: Informacja – Szkoła Podstawowa nr 4
- Załącznik: Informacja – Szkoła Podstawowa nr 5
- Załącznik: Zestawienie Ad 5
P.Bierżyn omówił potrzeby remontowe zgłoszone w informacjach przez placówki oświatowe.
J.Borowski uprzedził, że brakuje pieniędzy i dyrektorzy muszą ponownie przejrzeć zgłoszone potrzeby oraz wskazać co może poczekać.
S.Charyton przypomniał swoje uwagi sprzed dwóch – trzech lat dotyczące potrzeb placówek, które są teraz powtarzane.
J.Borowski wyjaśniał dlaczego usterki sprzed dwóch lat nie zostały do teraz usunięte.
P.Wawulski zwrócił również uwagę na te same usterki powtarzane co roku przez dyrektorów oraz zapowiedź kolejnych cięć budżetów placówek oświatowych.
J.Borowski podkreślił, że dyskusja ma dotyczyć tylko informacji za 2022/23 rok szkolny.
B.Mrozkowiak – zareagowałem na wypowiedź burmistrza. Powołując się na zapisy ustawy i jego własne pismo uprzedziłem, że zakres informacji nie musi być tak bardzo ograniczony jak sugeruje burmistrz. Stwierdziłem, że gdyby informacja o stanie oświaty zawierała zagadnienia, o które teraz pytamy, to nie byłoby konieczności zadawania pytań. Burmistrz w odpowiedzi na moje pytania z komisji sam stwierdził, że analiza informacji służy planowaniu rozwiązywania problemów w przyszłości. Zatem sam stwierdza, że informacja musi zawierać również analizę, aby ją wykorzystywać w planowaniu rozwiązywania problemów. Przypomniałem, że burmistrz ma merytoryczna komórkę, która może dokonać takiej analizy. Odniosłem się również do wartości informacji sporządzonej przez burmistrza. Domagałem się zamieszczenia w informacji oceny stanu realizacji zadań oświatowych.
J.Borowski stwierdził, że nigdy nie było uwag, aby rozszerzyć zakres informacji. Nikt się tego nie domagał.
B.Mrozkowiak przypomniałem, że już w maju podczas informacji dotyczącej MPEC sygnalizowałem, że informacja bez wniosków jest bezwartościowa. Ponadto pozwoliłem sobie zauważyć, że informacja nie jest pisana dla radnych znających temat, ale mieszkańców i nie może traktować pewnych spraw jako oczywiste.
E.Kruk wyraziła słowa uznania dla pracy nauczycieli. Podobnie jak ja dostrzegła brak analizy w informacji w zakresie wyników egzaminów.
I.Kołos złożyła gratulacje nauczycielom j.polskiego, j.angielskiego za wyniki egzaminów. Wymieniła ograniczenia jakie wprowadził burmistrz w oświacie gminy.
A.Roszczenko zaproponował, aby informacja zawierała dane o finansach dotyczących oświaty.
P.Wawulski zauważył, że na wyniki egzaminów miała wpływ pandemia.
B.Mrozkowiak zwróciłem uwagę, że zamieszczenie, jak sugerował A.Roszczenko, danych o finansach, rozmyje i zaciemni informację. Omówienie finansów również tych dotyczących oświaty jest w sprawozdaniu z realizacji budżetu.
Głos zabrał dyrektor SP nr 2. Omawiał wyniki egzaminów ośmioklasisty, czym zostały zdeterminowane. Na uwagę zasługuje stwierdzenie, że o wynikach egzaminu dziecka świadczy pozycja społeczna rodziców. Mówił o korepetycjach i trudnej pracy nauczycieli.
E.Kruk próbowała po wypowiedzi przedmówcy interpretować swoją poprzednią wypowiedź dotyczącą wyników egzaminów.
W.Borowik mówiło o znaczeniu innych przedmiotów tj. w-f. Podkreślił, że burmistrza osiągnął sukces.
I.Kołos mówiła o stresie pracy nauczycieli, którzy przeżywają go każdego roku.
T.Sulima ostatnio rzadko zabiera głos. Zapowiedział odbudowywanie autorytetu nauczycieli w kontekście zmiany rządu. Wyraźnie odwoływał się do polityki.
B.Mrozkowiak – oczywiście zareagowałem na tak tendencyjną ocenę obecnego rządu i zapowiedź świetlanej przyszłości. Domagałem się reakcji przewodniczącego.
S.Charyton odniósł się do wypowiedzi dyrektora SP nr 2 w zakresie statusu rodziców i zagadnienia korepetycji.
T.Sulima tłumaczył, że nie mówił o polityce tylko przedstawiał stanowisko nauczycieli.
J.Borowski podziękował dyrektorowi za wypowiedź. Faktem jest, że dyrektor najwyraźniej wyręczył go w omówieniu stanu oświaty. Burmistrz powtarzał jego argumenty. Mnie zbulwersowała jego wypowiedź w sprawie korepetycji, które tłumaczył ambicjami rodziców.
B.Mrozkowiak natychmiast skomentowałem wypowiedź burmistrza wyjaśniającą motywy podejmowania korepetycji. Podając, że są inne powody szukania pomocy w korepetycjach.
J.Borowski przeprosił za swoją uproszczoną ocenę dotyczącą korepetycji.
Przewodniczący ogłosił zapoznanie się przez radę miasta z informacją.