004. Debata w sprawie budżetu na 2024 r. – Rada Miasta Bielsk Podlaski 27 XII 2023 r. (pkt 11)


Jednym z najważniejszych punktów obrad podczas tej sesji była debata w sprawie projektu budżetu na 2024.

11. Podjęcie uchwały w sprawie uchwalenia budżetu miasta Bielsk Podlaski na rok 2024.

Skarbnik na wstępie przekazała kilka podstawowych informacji o budżecie. Skupiła się na wprowadzonych zmianach autopoprawką.

P.Wawulski skoncentrował się na wybranych wydatkach domagając się odpowiedzi burmistrza. Dowiódł w ten sposób, że go czytał, ale czy z takich pytań wynikły jakieś wnioski, uwagi? Wydaje się, że nie jest to najlepsza droga do analizy budżetu, w sytuacji, gdy nie ma się wiedzy źródłowej, szczegółowej o pozycjach planowanych wydatków. Jeśli się nie bierze bezpośredniego udziału w pracach podczas budowy budżetu, to niemożliwa jest jego pełna weryfikacja.

Oczywiście burmistrz spokojnie wyjaśniał, gdyż nikt nie mógł zweryfikować jego wypowiedzi. Mógł się popisać znajomością zagadnień.

P.Wawulski odniósł się krótko do przekazanej przez burmistrza informacji.

P.Bierżyn wspomniał o liście rezerwowej inwestycji, które zostaną wprowadzone do budżetu w sytuacji otrzymania środków zewnętrznych. Radny nawiązał do wydatków majątkowych.

Wykaz znajduje się na stronie: 005. Wykaz inwestycji w 2024 r. i lista rezerwowa – Rada Miasta Bielsk Podlaski 27 XII 2023 r.)

J.Borowski skupił uwagę radnych na liście dodatkowych inwestycji. W ten sposób przeniósł dyskusją na temat inwestycji przyszłych (rezerwowych), a nie bieżących.

B.Mrozkowiak – oczywiście nie pytałem o kolejne kwoty wydatków, gdyż to można wyczytać z projektu i planów finansowo-rzeczowych. Skupiłem się na procesie jego tworzenia.

Uchwała w sprawie trybu prac nad projektem budżetu zobowiązuje burmistrza do przekazania wraz z projektem również planów finansowo-rzeczowych, które obejmują stronę rzeczową wydatków. Czyli pozwalają poznać przeznaczenie kwot zawartych w poszczególnych pozycjach projektu budżetu.

Oceniłem wykonanie przekazanych planów finansowo-rzeczowych. Zwróciłem uwagę, że radni nie otrzymali wszystkich. Zabrakło załącznika nr 6 “Planu zatrudnienia i wynagrodzeń”. Pytałem na jakiej podstawie burmistrz zakazał przekazania tego załącznika radnym. Dlaczego złamał prawo?

Zwróciłem uwagę, że tryb planowania jest nieprawidłowy na przykładzie sporządzania planu szkolenia urzędników. Burmistrz najpierw ustala wysokość limitów finansowych, a potem decyduje co kupić. Powinno być odwrotnie. W pierwszej kolejności ustala się ilościowo, asortymentowo co trzeba kupić, a dopiero potem stronę finansową tj. na jakie zakupy nam wystarczy.

Dlaczego taka kolejność? Najpierw trzeba poznać potrzeby, ustalić, które są najważniejsze i dopiero potem dopasowywać środki finansowe.

Tak się przecież planuje inwestycje. Najpierw robimy kosztorysy, aby wiedzieć na ile i jakie inwestycje możemy sobie pozwolić. Oczywiście wydatki bieżące na zakupy, usługi planować powinno się podobnie.

Burmistrz nie odniósł się do moich uwag.

I.Kołos mówiła o brakach obiektów sportowych w szkole podstawowej nr 5.

D.Karniewicz odniosła się do braku słupa oświetleniowego w wykazie rezerwowym inwestycji.

T.Hryniewicki mówił o wykazie rezerwowym inwestycji, a konkretnie czego ona nie zawiera.

E.Kruk mówiła o konieczności wykonania w pierwszej kolejności sieci kanalizacyjnej.

M.Grabowska pytała o pl. Rejtana.

J.Borowski udzielił odpowiedzi na pytania radnych.

Odpowiadając na moje uwagi stwierdził, że nie ujawnił załącznika nr 6, gdyż każdy dowiedziałby się o wysokości wynagrodzenia pracowników.

E.Simoniuk potwierdził, że będą pieniądze na inwestycje, gdyż rozmawiał z poważnymi politykami. Domagał się amfiteatru, oświetlenia, kanalizacji itp. Zwrócił mi uwagę, że należy przygotować i podjąć uchwałę, aby burmistrz wykonał działania, których się domagam.

P.Wawulski sugerował, to co ja wielokrotnie już poruszałem, aby opracować długoterminowy plan zamierzeń inwestycyjnych.

T.Hryniewicki mówił o determinacji w realizacji zamierzeń.

J.Borowski odpowiadał na pytania i uwagi radnych.

T.Hryniewicki odniósł się do wypowiedzi burmistrza w sprawie oświetlenia.

B.Mrozkowiak – nawiązując do wypowiedzi E.Simoniuka przypomniałem, że nie trzeba podejmować kolejnej uchwały, gdyż obecna zobowiązuje burmistrza do przekazania wszystkich załączników. Nawiązałem również do odpowiedzi burmistrza w sprawie nieudostępnienia radnym planów zatrudnienia. Zapytałem, dlaczego nie podjął inicjatywy, aby zmienić uchwałę i wyłączyć załącznik nr 6 z obowiązku przekazywania go radnym. Dlaczego nie zrobił tego podczas procedowania projektu. Wyjaśniłem, jak można ominąć ujawnienie danych poprzez zmianę kolejności, ukrycie kolumny stanowisk itp. W tabeli bowiem najważniejsza jest struktura wynagrodzenia.

Zasugerowałem już kolejny raz, aby wprowadzić planowanie perspektywiczne. Plan zawierałby inwestycje w perspektywie np. 10 lat. Wszyscy wiedzieliby co, kiedy i gdzie będzie zrobione.

Oceniłem efekty konsultacji w sprawie projektu budżetu. Zaproponowałem dodatkowe konsultacje na etapie początkowym tworzenia budżetu. Wówczas mieszkańcy mogliby zgłaszać swoje propozycje bezpośrednio, a nie składając pisemne wnioski.

E.Simoniuk poparł plan wieloletni inwestycji. Podkreślił brak informacji o zatrudnieniu w projekcie.

E.Falkowski podkreślił, że przekazana radnym lista życzeń nie ma pokrycia w finansach. Przypomniał o konieczności zmiany rozkładów jazdy komunikacji autobusowej.

Jako jedyny z Koalicji Bielskiej zabrał głos T.Sulima. Zapowiedział, że środki w ramach KPO będą przekazane z Brukseli w tym roku. Poparł budżet.

A.Żukowski przekazał sugestie mieszkańców w sprawie inwestycji.

J.Borowski wyjaśnił cel przekazanej radnym listy rezerwowej inwestycji. Zapowiedział, że zaprosi prezesa spółki komunalnej na posiedzenie komisji.

P.Wawulski podkreślił, że lista rezerwowa zawiera głównie wykonanie dokumentacji projektowych, a nie wykonanie samych inwestycji.

J.Borowski wyjaśnił, dlaczego jest w tym planie tyle pozycji dotyczących wykonania dokumentacji projektowej.

Przystąpiono do głosowania. Wyniki głosowania

Oczywiście wobec zgłoszonych uwag dotyczących planowania, a zasadniczo braku transparentności projektu zdecydowałem się nie głosować za przyjęciem budżetu na 2024 r.

Burmistrz nie załączył planu zatrudnienia i wynagrodzeń, mimo takiego wymogu wynikajacego z uchwały. Nie powinien sam decydować, co pokażę radnym, a co nie. Jeżeli sam wymaga przestrzegania prawa przez radnych, wielokrotnie zasłania się nim, to musi je przestrzegać również.

Czy wysokość wynagrodzeń w jednostkach budżetowych bez podawania danych osobowych pracowników jest czymś niejawnym. Czy jest tajemnicą jak kształtują się zarobki w samorządzie? W mojej ocenie nie.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Z przyczyn technicznych zostałem zmuszony do zmiany struktury linków co oznacza wygaśnięcie starych linków w zakładkach i wpisach. Z tego powodu należy usunąć dotychczasowe zakładki i utworzyć nowe. Przepraszam za utrudnienia.

X