007. Sprawozdanie burmistrza i sprawy różne


18. Sprawozdanie z działalności Burmistrza Miasta Bielsk Podlaski w okresie międzysesyjnym.

P.Bierzyn pytał o budżet obywatelski, łącznik ulic, chodniki.

B.Mrozkowiak zapytałem w dość młodzieżowej formie, czy deklaracja burmistrza dotycząca rady młodzieży, to taka “ściema”. Minęło pół roku od zapowiedzi, a nic się nie dzieje.

T.Zwolińska udzieliła odpowiedzi P.Bierżynowi. Oczywiści na moje pytanie zaproponowała, abym zwrócił się z pytaniem pisemnie, wtedy otrzymam odpowiedź.

Jednakże Kierownik referatu uprzedziła, że analizowany jest projekt złożony przez młodzież. Urząd zastanawia, prace trwają.

B.Mrozkowiak wyraziłem pogląd, że do rozpoczęcia działań, nie są chyba konieczne szkolenia. Wystarczy poczytać. Zasugerowałem, że rada młodzieży może zacząć działać już teraz, nie trzeba czekać na nową kadencję rady miasta. Ponadto rada młodzieży i tak nie będzie pięcioletnia, gdyż młodzież kończy szkoły szybciej.

Kierownik referatu wyjaśniła wprost i jasno, dlaczego jest zwłoka w podjęciu tematu. Duże słowa uznania za szczerość. Taka odpowiedź jest wystarczająca.

I.Kołos pytała o chodniki. Kierownik udzielił odpowiedzi.

E.Kruk pytała o sprawy azbestu. T.Zwolińska wyjaśniała

19. Sprawy różne.

Bardzo duża część tych spraw nie byłaby poruszana, gdyby radni mogli konsultować się z radcami prawnymi. Wiele z nich wyjaśnionych zostałoby jeszcze przed sesją na etapie ich rozpoznania i nie musiałyby być poruszana podczas obrad. Niestety sesja jest jedynym miejscem uzyskania przez radnego opinii prawnika.

Brak wcześniejszego dostępu do prawników powoduje, że przez dwie godziny radni zgłaszali swoje uwagi, spostrzeżenia, sugestie, a urzędnicy odpowiadali, uzasadniali, że tak nie jest.

Przewodniczący poinformował, że na sali jest prezes MPEC.

T.Hryniewicki mówił o konsultacjach w sprawie przejazdów kolejowych, trzecim przejeździe kolejowym, ozdobach świątecznych, odśnieżaniu, terminie sesji grudniowej, wypłacie wynagrodzenia z tytułu wdrażania autobusów elektrycznych oraz oddawaniu krwi w dniu 15 i 17 XII dla Kacperka.

A.Roszczenko wyjaśniał terminy komisji i sesji.

T. Zwolińska udzielała odpowiedzi na pytania T.Hryniewickiego, w tym o swoim dodatkowym wynagrodzeniu.

T.Hryniewicki odniósł się do wypowiedzi przedmówczyni.

T.Zwolińska swoje emocje tłumaczyła zacietrzewieniem radnego. Mówiła o swoim zaangażowaniu i skuteczności.

E.Kruk pytała o oświetlenie na ul. Piłsudskiego.

K.Grygorek dopytywał o gnijące liście składowane przez urząd na działce gminnej oraz o sprawie nauczyciela (trenera).

T.Zwolińska udzieliła odpowiedzi.

I.Kołos poruszyła sprawę dodatków funkcyjnych jednostek podległych, pomieszczeń dla emerytów. (widać, że wybory tuż, tuż…)

P.Bierżyn mówił o progach zwalniających.

T.Zwolińska odpowiedziała na pytania przedmówców, ale chyba niezbyt konkretnie. Wszystkie sprawy będą przekazane: burmistrzowi, kierownikowi …

B.Mrozkowiak -na wstępie poprosiłem, aby radczyni mnie słuchała, gdyż będę ją prosił o odniesienie się do mojej wypowiedzi. Jak wszyscy widzieli na sali obrad skupiona była na innych czynnościach.

Niestety radczyni poczuła się urażona. Ponownie wyjaśniłem o co mi chodzi.

Zaproponowałem zmianę terminu posiedzeń komisji o tydzień. Przypomniałem sprawę “czerwonego telefonu”, który mógłby obsługiwać nawet ktoś niepełnosprawny u siebie w domu. Pisałem o tym na stronie 004. Telefoniczny Punk Zgłoszeń – TPZ

Zacząłem omawiać kolejnę sprawę, w mojej ocenie jest nieco mocniejsza.

Statut zobowiązuje do udostępniania nagrań z posiedzeń komisji tylko w czasie rzeczywistym, czyli tylko na żywo. Taki był cel tych zapisów. Powodem rezygnacji z archiwizowania i napisów były koszty, które były argumentem za odrzuceniem uchwały w sprawie transmisji wielokrotnie poruszanym przez burmistrza.

Teraz okazuje się, że oprócz transmisji na żywo burmistrz podjął decyzję o archiwizacji nagrań na platformie eSesje i umieszczaniu napisów.

W tej sytuacji, chciałbym się dowiedzieć, co jest podstawą ponoszenia wydatków na zadania, które nie wynikają z przepisów prawa tj. ze statutu. 

Odniosłem się do ustawy o finansach publicznych, która mówi jakie wydatki i kiedy można ich dokonać. Powołałem się również na cele kontroli zarządczej.

W kolejnym temacie wspomniałem również, że warto byłoby przeprowadzić ankietę wśród mieszkańców jak korzystają z autobusów. Byłoby to pomocne podczas układania rozkładu jazdy.

T.Zwolińska jej zdaniem burmistrz działa zgodnie z przepisami. Rada nie może wchodzić w jego kompetencje. W sprawie rozkładu jazdy nie odpowiedziała. W sprawie zatrudnionego pracownika uznała, że lepiej jak odpowie kierownik.

Kierownik referatu potwierdziła, że zatrudniono pracownika, który będzie zajmował się napisami na nagraniach z posiedzeń komisji. Powołując się na opinię burmistrza uzasadniała konieczność zamieszczania napisów.

B.Mrozkowiak zwróciłem uwagę, że napisy muszą być na zamieszczanych nagraniach na stronie urzędu. Natomiast gdy relacja jest na żywo z sesji nie ma na nich napisów. Zamieszczane są dopiero po zamieszczaniu na stałe na platformie eSesja. Nagrania z posiedzeń komisji nie muszą być zamieszczane, gdyż nie ma takiego przepisu, który zobowiązywałby do tego. Statut mówi tylko o udostępnieniu nagrania na żywo.

Zarzuciłem burmistrzowi, że domagał się zapisu w statucie, aby mogły być transmisje na żywo. A teraz sam bez zmiany statutu decyduje, że będą nawet archiwizowane. Zapytałem, dlaczego burmistrz nie wyszedł z inicjatywą, aby skreślić wyrazy “na żywo”. Wówczas byłyby transmisje i archiwizacja na eSesje.

Podkreśliłem, że transmisje, napisy i archiwizacja nie przeszkadzają mi, lecz powinno to być w zgodzie z przepisami. Z nich wynikać.

Odniosłem się do uwagi, że rada nie może kontrolować burmistrza. W moje ocenie rada może i kontroluje burmistrza. (Takie zadania wykonuje właśnie komisja rewizyjna, której jednym z zadań jest kontrola na zlecenie rady miasta działań burmistrza.)

Kierownik referatu potwierdziła, że radni byli wcześniej informowani o koniecznych wydatkach. Natomiast życzenia na stronie urzędu są z napisami.

P.Wawulski miał uwagi do utrzymania dróg, proponował, aby urząd poinformował do kogo zgłaszać uwagi. Mówił o niewykorzystanej dotychczas możliwości uruchomienia w Bielsku Podlaskim dziennego oddziału psychiatrycznego. Mówił o działaniach dotyczących zwrotu wynagrodzenia prezesa i zarządu MPEC.

T.Zwolińska odpowiadała na pytania. Niestety żadnych konkretów. Temat nadpłaconych wynagrodzeń to jej zdaniem “lekka przesada”. Próbowała przenieść temat na spółki skarbu państwa.

P.Wawulski odniósł się do wypowiedzi T.Zwolińskiej w sprawie oddziału psychiatrycznego i spółki.

E.Falkowski pytał czy to prawda, że w MPEC była awaria z powodu spalania paliwa pellet. Ile zakupiono tego paliwa?

P.Wawulski również pytał o spalanie i zakup paliwa-pellet.

Radczyni prawna stwierdziła, że burmistrz miał prawo dokonać wydatku bez zmiany statutu. Wyjaśniała rozdział kompetencji organu stanowiącego od wykonawczego. Stwierdziła, że burmistrz nie musi mieć zgody organu stanowiącego, poza sytuacjami określonymi w ustawie. Przesądziła, że nie każda czynność może być zapisana w statucie.

B.Mrozkowiak odnosząc się do wypowiedzi radczyni zapytałem, w nawiązaniu do jej wypowiedzi, dlaczego teraz podczas transmisji nie ma napisów. Napisy pojawiają się dopiero po zamieszczeniu ich na stronie eSesja na stałe. Zapytałem również, że skoro nie wszystkie szczegóły muszą być w statucie, to dlaczego podczas wprowadzania zapisu o transmisji nie było takiej interpretacji. Może wcale nie musieliśmy wprowadzać tego zapisu. Wystarczyło udostępnić nagranie bez zmiany statutu.

Ponadto powtórzyłem, że nie kwestionuję prawa burmistrz do decydowania o wydatkach. Jednakże stwierdziłem, że musi on je dokonywać zgodnie z prawem.

Radczyni ponownie twierdziła, że do zamieszczenia napisów zobowiązuje ustawa i nie każdy wydatek jest określony wprost w przepisie. Natomiast brak napisów naraziłby burmistrza na naruszenie ustawy.

B.Mrozkowiak ponownie oceniłem, że z komisji mamy samą relację na żywo, a napisy są dokonywane dopiero na zamieszczonym nagraniu.

Prezes MPEC odpowiadał na pytania radnych. Z jego wypowiedzi wynika, że spalanie mieszanym paliwem to tylko próba, więc nie wymaga to zgłoszenia. Kupiono 200 ton pelletu (słonecznik). Wyjaśnił również jak wygląda teraz temat nadpłaconych wynagrodzeń. Sam zadeklarował, że jego sprawa skończy się w sądzie, natomiast pozostali zwracają nadpłacone wynagrodzenie.

W dyskusji kolejno w sprawie MPEC (paliwo, wynagrodzenie) zabierali głos: E.Falkowski, P.Wawulski, Prezes MPEC, P.Wawulski, E.Simoniuk, E.Falkowski, T.Zwolińska, P.Wawulski, E.Falkowski, E.Simoniuk, T.Zwolińska, Prezes MPEC,

Wniosek:

Okazało się, że prezes zdecydował się na próbę zmiany paliwa, wszystko było zgodnie z prawem, żądnej awarii nie było, jest taniej. Znowu okazało się, że to “radni nic nie rozumieją”.

S.Charyton mówił o zasadach wynagradzania nauczycieli i oświetleniu przejść.

Sesja zakończyła się.

P.S.

Ostatecznie i tak to wszystko poszło w “powietrze”. Nic z tego nie wynikło. Nic się nie zmieniło ani nie zmieni. Wszyscy już o wszystkim zapomnieli.

Karawana idzie dalej.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Z przyczyn technicznych zostałem zmuszony do zmiany struktury linków co oznacza wygaśnięcie starych linków w zakładkach i wpisach. Z tego powodu należy usunąć dotychczasowe zakładki i utworzyć nowe. Przepraszam za utrudnienia.

X