001. Jak burmistrz zabezpiecza obsługę prawną rady miasta


W dużym stopniu skuteczność i efektywność pracy radnych zależy od obsługi prawnej. Jestem radnym już trzeci miesiąc i miałem okazję niejednokrotnie odczuć na jaką pomoc urzędu, czy też wsparcie może liczyć radny w zakresie prawa.

Oczywiście nie mam żadnych uwag do radców prawnych, czy też obsługującej urząd kancelarii prawnej. Zakres tej usługi reguluje burmistrz poprzez statut, a najbardziej umowę, którą zawarł z kancelarią prawną.

Przyjęte procedury i szczegóły umowy określają czego radny może oczekiwać od radcy prawnego, czyli na jakie wsparcie może liczyć.

Jest tragicznie. Nikt dotychczas nie zwrócił na to uwagi i podjął żądnych działań.

Mieszkańcy chyba również nie wiedzą jak burmistrz “pomaga” radnym w pełnieniu mandatu

Niestety burmistrz nie ustosunkował się do mojego wystąpienia, a szkoda. Waro byłoby zweryfikować w naszym samorządzie wiele procedur.

Oczywiście najlepiej obejrzeć wypowiedź, ale poniżej zamieszczam tezy swojego wystąpienia w tym temacie:

Chciałbym powiedzieć jaka obowiązuje procedura radnych chcących przygotować projekt uchwały. Przez co przeszła grupa radnych przygotowując projekt uchwały zmieniającej statut.

Brak jest merytorycznego i prawnego wsparcia radnego na etapie tworzenia regulacji.

Chcieliśmy skonsultować projekty pod względem prawnym przed ich złożeniem.

Okazuje się, że nie można. Nie można tego zrobić na roboczo na etapie przygotowania projektu. Musi to zostać oficjalnie wysłane do urzędu, a ewentualne błędy mogą być poprawiane dopiero podczas sesji, gdy projekt jest już ujęty w porządku obrad.

Oczywiści nie mam żadnych uwag do odmowy udzielania pomocy, czy też opinii przez radcę prawnego.

Dlaczego?

Otóż Umowa z kancelarią prawną za 2022 r. jak i 2023 r. zawiera między innymi następujące zapisy:

w § 1 ust. 2

„2.Obsługa prawna obejmować będzie w szczególności:

1)sporządzanie opinii prawnych oraz udzielanie porad prawnych i konsultacji prawnych pracownikom Urzędu Miasta, dyrektorom podległych jednostek organizacyjnych – na ich pisemny wniosek, w zakresie stosowania prawa w odniesieniu do realizowanych zadań, będących w ich kompetencji,

…..

5)obsługa obrad rady miasta, …”

Proszę zwrócić uwagę, że obsługę nie radnych, ale tylko obrad rady miasta

Każdy urzędnik może udać się do prawnika i złożyć wniosek o poradę, czy też konsultację, A RADNY NIE MOŻE. Co więcej nie może nawet przewodniczący rady miasta.

Dlatego usłyszałem od radcy zatrudnionego przez urząd, że nie mogę sam zwrócić się o konsultację w sprawie przygotowanego przez grupę radnych projektu uchwały.

Może się to odbyć tylko za pośrednictwem urzędu.

Powiem więcej o paradoksach związanych z obsługą prawną. Proszę zwrócić uwagę na zapisy statutu w par. 39 pkt 3 który ustala, że kontrolujący na zlecenie rady miasta członkowie komisji rewizyjnej, aby uzyskać opinię prawną muszą zwrócić się do burmistrza.

Radni nie powinni zawracać się do radców prawnych za pośrednictwem burmistrza. Po co takie ogniwo pośrednie. Jaka jest rola burmistrza w takiej procedurze.

Wnioski nasuwają się same. Burmistrz podczas jakiejkolwiek procedury kontrolnej realizowanej przez radę powinien być wyłączony z takich czynności, gdyż najczęściej kontrole dotyczą jego działań.

Zatem jak radni mogą wychodzić z inicjatywą, jak mogą pełnić mandat radnego. Czy to nie jest utrudnianie pełnienia mandatu?

Przykre, że nie reaguje na takie działanie Przewodniczący Rady Miasta Bielsk Podlaski.

Nie pozostaje nic innego jak złożyć wniosek o wydzielenie środków na radcę, który będzie pracował bezpośredni na rzecz radnych, bez pośrednika tj. burmistrza.


Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Z przyczyn technicznych zostałem zmuszony do zmiany struktury linków co oznacza wygaśnięcie starych linków w zakładkach i wpisach. Z tego powodu należy usunąć dotychczasowe zakładki i utworzyć nowe. Przepraszam za utrudnienia.

X