Tak jak było wcześniej z petycją w sprawie wprowadzenia obowiązku sporządzania uzasadnienia do projektów uchwał tak i tym razem burmistrz jest przeciwny uregulowaniu sporządzania uzasadnienia do projektów uchwał.
Statut przewiduje taki wymóg, jeśli projekty uchwały sporządzane są np. przez komisje, czy z inicjatywy radnych. Natomiast w odniesieniu do burmistrza nie wprowadza takiego obowiązku.
Jeśli burmistrz opracowuje projekt uchwały wystarczy, że zamieści wniosek, którego zawartość nie jest nigdzie uregulowana.
Rzeczywiście dotychczas do projektów uchwał sporządzane są wnioski, których forma i zakres nie jest nigdzie uregulowany. Tym samym bardzo często ograniczają się do informowania tylko czego dotyczy uchwała. Co widać na poniższym przykładzie.
Mieszkańcy oglądający doraźnie sesje nie są zorientowani jaki jest cel uchwały, z czego ona wynika i jakie rodzi skutki nie tylko finansowe, ale również społeczne.
Transparentność jest w takich sytuacjach bardzo ograniczona.
Precyzyjne uzasadnienie pozwoli ocenić czy osiągnięto cel uchwały. Po pewnym czasie, czy poszło coś nie tak? Co zrobić, aby takiego błędu już nie popełnić?
Zamieszczam również opinię prawną, która wyjaśnia, że nie ma takiej konieczności, ale statut może wprowadzić obowiązek dołączania uzasadnienia do każdego projektu uchwały oraz określać co ma ona zawierać.
Czy warto to zrobić proszę ocenić samemu!